Köpvillkor

I. ALLMÄNNA BESTÄMMELSER

Detta dokument definierar reglerna för användning av onlinebutiken RomanticFashion.se, tillgänglig på www.romanticfashion.se.

Butiken drivs av Karol Kierzowski, som bedriver verksamhet under namnet SSH Karol Kierzowski, VAT PL5661962997.

Kontakt med butiken kan göras genom:

  • E-postadress: sklep@cooc.pl
  • Telefonnummer: +48 727 508 020
  • Postadress: Wojska Polskiego 79b, 06-400 Ciechanów, Polen

Alla produkter som erbjuds i butiken är begagnade kläder, och deras skick beskrivs i detalj på varje produkts sida, inklusive deras mått.

II. REGLER FÖR ANVÄNDNING AV BUTIKEN

Användning av butiken innebär att man accepterar dessa användarvillkor.

Kunder är skyldiga att använda butiken i enlighet med lagen och god sed.

Kunder har rätt att skapa ett individuellt konto i butiken. Kontoregistrering är frivillig och kostnadsfri.

Registrering görs genom att fylla i ett registreringsformulär, där kunden anger personuppgifter och en e-postadress som används för inloggning.

Kunder är skyldiga att ange sanningsenlig information i registreringsformuläret och hålla den uppdaterad.

Kunder får tillgång till sitt konto efter inloggning (genom att ange sin e-postadress och lösenord).

Kunder är skyldiga att hålla sitt lösenord konfidentiellt och inte dela det med tredje part.

Butiken förbehåller sig rätten att blockera eller radera en kunds konto om deras handlingar strider mot lagen eller dessa användarvillkor.

Kunder har möjlighet att radera sitt konto när som helst genom att skicka en begäran till butikens e-postadress.

III. BESTÄLLNINGAR

Beställningar tas emot via butikens webbplats 7 dagar i veckan, 24 timmar om dygnet.

Kunden lägger en beställning genom att fylla i beställningsformuläret som finns tillgängligt på butikens webbplats.

I beställningsformuläret anger kunden den information som krävs för att slutföra beställningen: namn och efternamn, leveransadress, e-postadress, telefonnummer, vald leveransmetod och betalningsmetod.

Att ange korrekt information i beställningsformuläret är en förutsättning för att beställningen ska kunna genomföras.

Under beställningsprocessen väljer kunden leveransform bland de som finns tillgängliga i butiken och anger leveransuppgifter om de skiljer sig från varans mottagares uppgifter.

Efter att ha lagt beställningen får kunden en bekräftelse på att den har mottagits till den e-postadress som angivits i beställningsformuläret.

Bekräftelsen på beställningsmottagandet utgör slutandet av ett köpeavtal mellan butiken och kunden.

Fram till dess att varorna skickas har kunden rätt att avbryta eller ändra beställningen via telefon, e-post eller genom kundpanelen på butikens webbplats.

Beställningsändring kan innebära avbokning av hela eller delar av produkterna, ändring av leveransadress eller ändring av fakturauppgifter.

Leveranstiden för beställningen är upp till 7 arbetsdagar om inget annat anges i produktbeskrivningen.

Leveranstiden inkluderar tiden för att sammanställa beställningen och leveranstiden.

IV. PRISER OCH BETALNINGAR

Butiken förbehåller sig rätten att ändra priserna på varor i sortimentet, införa och dra tillbaka enskilda produkter, genomföra och återkalla kampanjer.

Kampanjer i butiken kan inte kombineras om inte villkoren för den specifika kampanjen anger annat.

Butiken erbjuder följande betalningsmetoder:

  • Elektroniska betalningar och kreditkortsbetalningar via betalningsoperatören [Din betalningsoperatör].

V. LEVERANS

Leverans av beställda varor sker via [Ditt leveransföretag] till den adress som kunden angett i beställningen.

Leveranskostnader specificeras för varje produkt under beställningsprocessen och beror på produktens vikt.

Butiken utför leveranser endast inom Sverige.

Leverans sker inom [antal] arbetsdagar från dagen för beställningsbekräftelse.

På dagen då varorna skickas får kunden en leveransbekräftelse tillsammans med ett spårningsnummer.

VI. ÅNGERRÄTT OCH BYTE AV VAROR

En kund som är konsument har rätt att frånträda köpeavtalet utan att ange något skäl inom 14 dagar från mottagandet av de beställda varorna.

För att utöva ångerrätten ska kunden informera butiken om sitt beslut genom att skicka ett tydligt meddelande till butikens e-post- eller postadress.

Kunden kan använda den tillhandahållna mallen för ångerformulär, men det är inte obligatoriskt.

14-dagarsperioden börjar från den dag då kunden, eller en tredje part som kunden anger, tar emot varorna.

Vid frånträde av avtalet kommer butiken att återbetala alla betalningar som mottagits från kunden, inklusive leveranskostnader, utan onödigt dröjsmål och under alla omständigheter senast 14 dagar från den dag då butiken informeras om kundens beslut att frånträda avtalet.

Återbetalningar kommer att göras med samma betalningsmetod som användes för den ursprungliga transaktionen, såvida kunden inte uttryckligen godkänner en annan metod.

Kunden står för de direkta kostnaderna för att returnera varorna vid frånträde av avtalet.

Kunden är ansvarig för eventuell värdeminskning av varorna till följd av hantering som går utöver vad som är nödvändigt för att fastställa varornas art, egenskaper och funktion.

Kunden har rätt att byta de köpta varorna inom 14 dagar från mottagandet.

Kunden står för kostnaderna för att returnera varorna till butiken och kostnaderna för att skicka de nya varorna till kunden.

För att initiera ett byte ska kunden returnera varorna till butikens adress med information om anledningen till bytet och uppgifter för leverans av de nya varorna.

VII. REKLAMATIONSFÖRFARANDE

Kunder har rätt att lämna in en reklamation om varorna inte överensstämmer med avtalet.

Reklamationer gällande mekaniska skador som uppstått under leveransen måste rapporteras inom 7 dagar från mottagandet.

Reklamationer om varors bristande överensstämmelse med avtalet eller dolda fel kan lämnas in inom 2 år från mottagandet.

Reklamationer ska riktas till butikens e-postadress som anges i del I av användarvillkoren eller via post till butikens huvudkontor.

Reklamationsanmälan ska innehålla:

  • Kundens uppgifter (namn, efternamn, korrespondensadress, telefonnummer, e-postadress)
  • Datum för köpeavtalet
  • Föremålet för reklamationen, med angivande av kravbegäran
  • Beskrivning av anledningen till reklamationen

Butiken kommer att behandla reklamationen inom 14 dagar från mottagandet och informera kunden om resultatet av reklamationsförfarandet via e-post eller skriftlig korrespondens.

Om reklamationen avgörs till kundens fördel kommer butiken omedelbart att ersätta den defekta produkten med en felfri eller åtgärda felet. Om byte eller reparation inte är möjlig kommer butiken att återbetala betalningen omedelbart i enlighet med gällande lagbestämmelser.

Kunder har rätt att lämna in klagomål angående butikens drift och tillhandahållande av elektroniska tjänster.

Ett klagomål bör innehålla:

  • Kundens uppgifter (namn, efternamn, korrespondensadress, e-postadress)
  • Typ och datum för oegentligheten
  • Beskrivning av problemet som ligger till grund för klagomålet

Butiken kommer att granska klagomålet inom 14 dagar från mottagandet och informera kunden om beslutet elektroniskt via den e-postadress som anges i klagomålet.

Kunder som är konsumenter har möjlighet att använda alternativa metoder för tvistlösning för att hantera klagomål och krav. Dessa inkluderar:

  • Medling (genomförd av [relevant svensk myndighet])
  • Skiljedomstol (verksam vid [relevant svensk myndighet])
  • Utomrättslig tvistlösning för konsumenter av behöriga organ (lista över organ tillgänglig på [relevant svensk myndighets webbplats])
  • Hjälp från konsumentombudsmän eller sociala organisationer vars stadgeenliga uppgifter innefattar konsumentskydd

Detaljerad information om möjligheten för konsumenter att använda alternativa tvistlösningsmetoder finns tillgänglig på kontoren och på webbplatserna för [relevanta svenska konsumentskyddsmyndigheter och organisationer].

VIII. DATASKYDD

Personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som samlas in genom onlinebutiken är Säljaren.

Kundernas personuppgifter behandlas i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (allmän dataskyddsförordning).

Att tillhandahålla personuppgifter är frivilligt, men underlåtenhet att tillhandahålla de personuppgifter som krävs enligt användarvillkoren och som är nödvändiga för att ingå ett köpeavtal resulterar i att detta avtal inte kan ingås.

Kunder har rätt att få tillgång till sina personuppgifter, rätt till rättelse, radering, begränsning av behandling, rätt till dataportabilitet, rätt att göra invändningar, rätt att när som helst återkalla samtycke utan att det påverkar lagligheten av behandlingen.

Detaljerade regler för behandling av personuppgifter av Säljaren specificeras i integritetspolicyn som finns publicerad på butikens webbplats.

Butiken använder cookies. Cookies är datordata, särskilt textfiler, som lagras i Kundens slutenhet.

Cookies används för att:

  • Underlätta användningen av butiken;
  • Identifiera Kunden vid efterföljande besök i butiken;
  • Samla in statistiska data som hjälper till att förstå hur Kunder använder butiken, vilket gör det möjligt att förbättra dess struktur och innehåll.

Kunder kan självständigt och när som helst ändra inställningarna för cookies i den webbläsare de använder.

IX. SLUTBESTÄMMELSER

Frågor som inte regleras av dessa användarvillkor är föremål för svensk lag, inklusive civillagen, konsumentköplagen och andra relevanta lagbestämmelser.

Tvister som uppstår mellan Säljaren och Kunden, som också är Konsument, ska hänskjutas till behöriga allmänna domstolar.

Tvister mellan Säljaren och Kunden, som inte samtidigt är Konsument, ska hänskjutas till den domstol som är behörig för Säljarens säte.

Butiken förbehåller sig rätten att göra ändringar i användarvillkoren av viktiga skäl, såsom ändringar i lagar, ändringar i betalnings- och leveransmetoder, ändringar i omfattningen, metoden eller formen för tillhandahållna tjänster, ändringar av butikens adress.

Säljaren kommer att informera Kunder om eventuella ändringar i användarvillkoren med 14 dagars varsel genom att skicka information till den e-postadress som är kopplad till Kundens konto.

Ändringar i användarvillkoren kommer inte på något sätt att kränka de förvärvade rättigheterna för kunder som också är konsumenter och som har använt butiken före det datum då ändringarna träder i kraft.

Om ändringarna i användarvillkoren inte accepteras kan kunden säga upp avtalet med omedelbar verkan, i enlighet med punkterna 2.3.4 i användarvillkoren.

Innehållet i dessa användarvillkor finns tillgängligt på butikens webbplats. Användarvillkoren träder i kraft den dag de publiceras på onlinebutikens webbplats.